Strona główna > NFZ > USTAWA REFUNDACYJNA – Pokażcie własne dane!

USTAWA REFUNDACYJNA – Pokażcie własne dane!

„Porozumienie 1 czerwca” z niepokojem obserwuje działania i stanowisko Ministerstwa Zdrowia i NFZ dotyczące niespełna rocznego funkcjonowania ustawy refundacyjnej. Chcemy zwrócić uwagę, „że obniżenie cen leków, i ewentualny sukces ustawy refundacyjnej o których informuje MZ” dotyczy jedynie pacjentów, którym uda się otrzymać receptę spełniającą złożone kryteria refundacji!

Pod koniec czerwca 2012 zwracaliśmy się z apelem do Ministerstwa Zdrowia i NFZ, aby zażegnać konflikt pomiędzy lekarzami a NFZ i MZ. Uważaliśmy, że eskalacja konfliktu może spowodować kolejne ograniczenie w dostępie do leków refundowanych, pogłębiające i tak dużą skalę ograniczeń w dostępie polskich obywateli do leków i świadczeń zdrowotnych. Organizacje pacjenckie współpracujące w ramach Porozumienia 1 czerwca słusznie obawiały się, że jeśli działania Ministra Zdrowia nie rozwiążą sporu ze środowiskiem lekarskim, problem z receptami wypisywanym z odpłatnością 100% może dotknąć szeroką grupę pacjentów, podobnie do problemów jakie napotkali pacjenci po 1 stycznia 2012 roku. Porozumienie 1 czerwca nie podzielało opinii Ministerstwa Zdrowia oraz Rzecznika Praw Pacjenta, którzy marginalizowali problem związany z ryzykiem wypisywania przez lekarzy pacjentom recept pełnopłatnych na leki refundowane.

 

Ministerstwo Zdrowia jako regulator jest odpowiedzialne za takie zarządzanie dostępem do leków, którego celem jest kreowania dobrej i skutecznej ochrony zdrowia pacjentom, a nie szukanie w systemie oszczędności poprzez tworzenie pacjentom barier w pozyskaniu refundacji i generowanie zysków z tytułu kar i kontroli preskrypcji. Po raz kolejny okazuje się, że celem działań administracji publicznej nie jest poprawa jakości usług zdrowotnych świadczonych pacjentom, tylko poszukiwanie oszczędności i dodatkowych zysków w publicznym budżecie przeznaczonym na leki za wszelką cenę. Pieniądze niewykorzystane na refundację leków z budżetu NFZ na 2012 rok to według prognoz analityków ponad 2 miliardy złotych!

 

Stajemy na stanowisku, że wprowadzono ustawę, która stała się eksperymentem na pacjentach, lekarzach i pozostałych podmiotach rynku leków. Kreowanie konfliktów przez urzędników pomiędzy interesariuszami ustawy refundacyjnej przynosi korzyści jedynie budżetowi NFZ!

Po 10 miesiącach funkcjonowania ustawy refundacyjnej obawy Porozumienia 1 czerwca się potwierdziły. Po raz kolejny nie możemy poprzeć stanowiska Ministerstwa Zdrowia i NFZ co do tego, że udało się zrealizować cele ustawy refundacyjnej.

– Współpłacenie pacjentów wzrosło z 34% w 2011 do 38% w 2012 r.

– Według informacji zebranych przez Porozumienie 1 czerwca np. blisko 50% lekarzy z województw mazowieckiego i śląskiego nie podpisało umów na wystawianie recept na leki refundowane!

Według sondażu przeprowadzonego przez Medycynę Praktyczną we wrześniu 2012 r. aż 80% lekarzy wystawia pacjentom recepty pełnopłatne na leki refundowane. Recepty pełnopłatne na leki refundowane to zjawisko powszechne w każdej aptece. Okazuje się, że nawet ubezpieczony pacjent, który trafi do lekarza ubezpieczenia zdrowotnego albo do lekarza który podpisał umowę z NFZ na wystawianie recept może dostać receptę pełnopłatną na lek refundowany wtedy, gdy:

– lekarz nie ma zaświadczenia o rozpoznaniu od specjalisty ubezpieczenia zdrowotnego
– lekarz nie wykona określonych badań (np. antybiogramu w przypadku antybiotyków) pacjentowi przed wystawieniem recepty
– lekarz nie może sprawdzić statusu refundacyjnego leku, charakterystyki leku i poziomu odpłatności np. w czasie wizyty domowej
– lekarz nie ma czasu na sprawdzenie tych danych
– lekarz może sprawdzić te dane, ale ma wątpliwości, co do ich treści
– lekarz zastępuje innego lekarza ubezpieczenia zdrowotnego
– leczenie dotyczy wskazań niezrejestrowanych czyli off label
– leczenie dotyczy wskazań zarejestrowanych ale nierefundowanych dla danego leku
– lekarz boi się kary finansowej NFZ

W związku z tym w 2012 roku za leki znajdujące się na listach refundacyjnych, ale wobec niespełnienia choć jednegoz powyższych wymogów pacjenci zapłacą wg IMS Health około 650 milionów złotych!

– Co 10-ta recepta na lek refundowany jest receptą, za którą pacjenci zapłacili 100% kosztów czyli pełnopłatną (wg IMS Health)

– lekarze zwiększyli o 22 proc. liczbę recept wypisywanych na leki nie objęte refundacją (wg IMS Health)

Nie napawa optymizmem fakt, że pomimo „poprawiania” co 2 miesiące list refundacyjnych skala wzrostu recept na leki refundowane, ale z odpłatnością 100% wzrosła do poziomu 17-18% wszystkich sprzedawanych leków refundowanych, przy jednoczesnym gigantycznym spadku sprzedaży!

Porozumienie 1 czerwca starało się uzyskać stanowisko Ministerstwa Zdrowia dotyczące powyższych faktów podanych przez ekspertów podczas planowanego na 28.11.2012. „Dialogu dla Zdrowia”. Niestety został on po raz kolejny odwołany przez Ministerstwo Zdrowia (ostatni odbył się 30 sierpnia 2012).

Budżet płatnika NFZ zanotuje zgodnie z prezentowana analizą IMS Health na koniec roku oszczędności w wysokości około 1,5 miliarda z czego około 780 milionów pochodzić będzie z kieszeni pacjentów! Te dane zostały przez IMS Health zgromadzone na podstawie danych z ok. 3000 aptek i zanalizowane nieodpłatnie na prośbę środowisk pacjenckich.

Wyrażamy zaniepokojenie brakiem upublicznienia danych i analiz przez Ministerstwo Zdrowia i NFZ. Niewyobrażany sobie sytuację, w której urzędy państwowe nie monitorują systemu wprowadzając tak rewolucyjne zmiany, jednocześnie podważając analizy niezależnych firm badających rynek farmaceutyczny.

W sytuacji, gdy dane ekspertów są podważane przez Ministerstwo Zdrowia jako niewiarygodne wzywamy Ministerstwo do przedstawienia własnych danych dotyczących skali opłat pacjentów za recepty 100% na leki refundowane, do określenia wpływu ustawy refundacyjnej na zdrowie publiczne, do podania w których grupach leków spadek sprzedaży był największy i czy towarzyszył mu wzrost sprzedaży recept na leki refundowane pełnopłatne. Fakty powinny polemizować z faktami i do takiej profesjonalnej polemiki wzywamy administrację publiczną i instytucje odpowiedzialne za zdrowie publiczne w Polsce. Są przecież odpowiedzialne za monitorowanie skutków regulacji.

 

Tekst pochodzi ze strony: http://1czerwca.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=96:stanowisko-porozumienia-1-czerwca-ws-danych-z-dnia-27112012&catid=36:aktualnoci&Itemid=63

Reklamy
Kategorie:NFZ Tagi:
  1. Brak komentarzy.
  1. No trackbacks yet.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: